Vraag & Antwoord

 

1. Hoe herken ik de Velgmaat?

 


2. Wat betekent "ET" ?

3. Wat word er bedoeld met de "steek" ?

4. Wat zijn meerdelige velgen ?


5. Wat is belangrijk bij de montage van de velgen ?

6. Wat zijn centreerringen ?
                                            

7. Waarvoor dienen spoorverbreders ?

 

8. Wat moet je doen aan onderhoud ?



 

 

 

1.                                                              

 De maat van een velg wordt weergegeven in inches. Een velg in de maat 6x14

 

is 6 inch breed en heeft een diameter van 14 inch. Wie zijn meetlat erbij pakt en

de velgbreedte gaat controleren komt bedrogen uit; de meetlat geeft meer aan

dan 6 inch. Dit komt doordat de velgbreedte wordt weergegeven over de

binnenkant  van de velgrand, zoals in de tekening is te zien.

Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld

om de werkelijke breedte te verkrijgen.

Voor degenen die een lesje wiskunde hebben gespijbeld:   

1 inch = 2,54 cm.



 

 

 

*terug naar vragen                                                                                                                                  


2.

 De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe

genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen valt of

naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen

dat het bevestigingspunt38 mm aan de buitenkant van het

midden van de velg ligt (zie schematische tekening).

Steekt een velg te ver naar buiten, dan moet er een velg

met een hogere ET worden gemonteerd.

 

Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET 38.

Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer een velg

naar buiten steekt.

Fabrikanten produceren elke velgtype maar in een beperkt

aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen

hebt niet gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto

geschikt is.

Of de velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto

kun je het best navragen bij je plaatselijke velgenspecialist.

Deze weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je

o.a. op basis van de ET-waarde adviseren de velg wel of niet

te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per

autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur

speelt een rol. De ene automoblist wil tot het uiterste gaan en is

bereid de carrosserie iets aan te passen, terwijl de andere

automoblist hier absoluut niets van wil weten.


*terug naar vragen

 

 

 

 


3.      

De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging.  

De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en

 

de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten

getrokken kan worden.  Een steek van 4x100 betekent dus dat de

velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen

met 4 bout gaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de

boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en

van hart tot hart meten.   Bij velgen met 5 boutgaten wordt het  meten wat

lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de

tekening links.

 

*terug naar vragen

 

 

 

 

 

 

 

 


4.
Ze worden als zeer exclusief beschouwd: meerdelige velgen.

Deze vaak prijzige velgen zijn uit 2 of 3 losse delen opgebouwd.

 

Je kunt ze herkennen aan de sierlijke boutjes waarmee de delen

aan elkaar zijn verbonden (dit gaat niet altijd op, er zijn ook 1-delige

velgen met een 2-delige look: de boutjes zijn dan puur voor de sier).

Naast status zijn er technisch gezien geen voordelen om voor 2-delige

of 3-delige velgen te kiezen. Vaak geldt ook dat als zo'n velg eenmaal

uit elkaar is gehaald, je de velg nooit meer goed in elkaar kunt zetten.

Wie denkt bij stoeprandschade eenvoudig het buitenste deel van de

velg te vervangen heeft het dus mis.
 

*terug naar vragen

 

 

 

 

 

 


5.

 

Bij de montage van de velgen op de auto is het van groot belang

het juiste bevestigingsmateriaal te gebruiken.

 

De originele bouten of moeren zijn niet altijd geschikt voor de

montage van de lichtmetalen velgen. Als er bouten of moeren 

worden geleverd bij de velgen die je hebt aangeschaft, gebruik

deze dan altijd in plaats van de originele bouten of moeren.

                                                                                                                                                                             
Let bij het aandraaien van de bouten of moeren op de juiste aandraaivolgorde.

Volg altijd een kruislings patroon, zoals in de schematische weergaven hiernaast.

Zo voorkom je dat de velg scheef getrokken wordt en vroegtijdig vast loopt op de

schroefdraad.

Het vastzetten van de bouten of moeren dient met een momentsleutel te gebeuren.

Het gebruik van luchtgereedschap (in werkplaatsen) is sterk af te raden.

Als je wielen demonteert en je bent van plan deze op een later tijdstip weer te

 

monteren, markeer dan de banden met een krijtje. Gebruik de afkortingen

RV, LV, RA, LA voor respectievelijk rechts voor, links voor, rechts achter en

links achter.

Door de wielen bij montage weer op dezelfde plaats te monteren voorkom je

verslechterde rij-eigenschappen (dit heeft te maken met de afslijting van het

loopvlak van de band)
 

*terug naar vragen

 

 

 

 

 

 

 


6.
Veel fabrikanten werken met een ringensysteem om een bepaalde

velg op meerdere typen auto's te kunnen monteren. Dit heeft te

maken met de naaf van de auto. De naaf is het best voor te stellen

als het uiteinde van de wiel-as van de auto. Het naafgat van de

velg (het gat in het midden) moet hier exact op aansluiten.

Nu is het zo dat de diverse autotypes verschillende naven hebben.

 

Naaf 60 (mm) en 56 zijn bijvoorbeeld 2 voorkomende maten.

Normaal gesproken zou een velg met een naafgat van 60 mm

niet gemonteerd mogen worden op een auto die een naaf van

56 mm heeft. Door een plastic of metalen ring in het naafgat

van de velg te plaatsen kan de diameter worden teruggebracht

naar 56 mm, waardoor montage wel mogelijk is.De centreerring

zorgt er voor dat de velg netjes op z'n plaats wordt gehouden.

Zonder deze ring zou de velg alleen door de bouten op z'n plaats

worden gehouden en is de kans op onbalans veel groter.
 

*terug naar vragen


 

 

 

 

 


7.

Spoorverbreders worden in het algemeen niet veel gebruikt, maar

 

in verband met de volledigheid besteden we er hier toch aandacht aan.
Een spoorverbreder is een "metalen schijf" die tussen de velg en de as

van de auto gemonteerd wordt. Hierdoor komt de velg meer naar buiten

te staan in de wielkast. In feite wordt hiermee dus de ET van de velg verlaagd.

Het is van het grootste belang dat bij het gebruik van

spoorverbreders het juiste bevestigingsmateriaal wordt gebruikt. De

bouten die met de lichtmetalen velgen worden meegeleverd zullen niet

lang genoeg zijn als er spoorverbreders worden gebruikt.
Laat het monteren van spoorverbreders bij voorkeur over aan de

banden- en velgenspecialist. Een verkeerde montage van spoorverbreders

is levensgevaarlijk.

Enkele velgenfabrikanten werken standaard met spoorverbreders.

Zij zullen bij de levering van de velgen rekening houden met jouw type

auto en het juiste bevestigingsmateriaal meeleveren.

 

 

*terug naar vragen

 

 

 

 

 

 

 

8.

Was de velgen regelmatig.
Door wekelijks het vuil van de velgen te verwijderen zijn ze na een jaar nog steeds als nieuw.
In de handel zijn speciale borstels te verkrijgen waarmee het schoonmaken van velgen een stuk

makkelijker gaat.Het schoonmaken kan het best gebeuren met water en auto-shampoo.

Voor sterk vervuilde velgen is het aan te raden speciale velgenreiniger te gebruiken.Let er echter

wel op dat bepaalde velgenreinigers agressieve bestandsdelen bevatten. Laat dit goedje dus niet

te lang intrekken en spoel direct na met veel water!

Helaas komt het vaak voor dat lichtmetalen velgen beschadigt raken door stoepranden of door

oxidatie. Vooral in de winter, als er met pekel wordt gestrooid, hebben velgen het zwaar te

verduren.Gelukkig zijn er in Nederland een aantal bedrijven die zich gespecialiseerd hebben

in het opknappen van velgen. De resultaten zijn vaak verbluffend.

 

 

*terug naar vragen